MAMŰVÉSZTELEP 2020 – a MAMŰ Gyergyószárhegyi művésztelepének kiállítása

mamuszarhegy

MAMŰVÉSZTELEP 2020
A MAMŰ Gyergyószárhegyi művésztelepének kiállítása
2020. 07. 31. – 08. 30.

RÉSZTVEVŐ MŰVÉSZEK / EXHIBITING ARTISTS: ERŐSS István | FEKETE Tibor | FERENCZ S. Apor | FERENCZ Zoltán | HERMAN Levente | KOPACZ Kund | KOVÁCS Kinga | PÁL Péter | PETŐ Hunor | SÁNTA Csaba

MEGNYITJA / OPENING BY: PETŐ Hunor képzőművész / artist

//

MEGNYITÓ / OPENING: 2020. július. 31. 18:00 / 31 July 2020 6 pm

//

HELYSZÍN / VENUE: Szárhegyi Kultúrház Cika terme, Both Ferenc tér, 550 sz., Szárhegy

//

Támogatók / supported by:
Hargita Megye Tanácsa, Szárhegyi Polgármesteri Hivatal, NKA Nemzeti Kulturális Alap https://nka.hu/ , EMMI, Bethlen Gábor Alap, Szárhegyi Kultúrház, MAMŰ Kulturális Egyesület, Gyergyószárhegyi Kulturális és Művészeti Központ

//

https://www.facebook.com/events/289494502502933/

//

A meghívón FERENCZ S. Apor munkájának részlete látható. / On the cover: detail of FERENCZ S. Apor’s artwork.

//

#mamuvesztelep #artcolony #mamuunderground #contemporaryart #mamugaleria #mamugallery #exhibitionopening #budapestunderground #alternativeart #artistrunspace #artistinitiative #hungarianart

//

MAMŰVÉSZTELEP – Gyergyószárhegy, 2020

A történet adva van, a történet folyamatos, a történet önmagát alakítja. A szalag végtelen, a szalag fáradhatatlan. Néha nekünk is megadatik, hogy beleszóljunk, alakítsunk rajta kicsit, létrehozván így a kis történeteket, melyek alkalomadtán befolyásolhatják némileg a nagy történetet. Két nagy történetnek vagyunk most részesei, az egyik a szárhegyi alkotótáborokról szól, a másik a MAMŰ társaságról. A nagy történeteket viszont a kis történetek alakítják, mint például a mostani. Foucault azt írja Oidipuszról, hogy mindenkinél van egy kis darab információ, egy kis történet, akár egy széttört amfora, melynek különböző részeit a mellékszereplők birtokolják. A főszereplő feladata, hogy ezeket a kis darabokat, a hiányzó információkat összegyűjtse és kirakja a történet egészét. Amikor ez sikerül neki és végre kibogozza az összefonódó szálakat, valamint identitása is kiderül számára, akkor egyszerűen diszkvalifikálja magát a történetből. Talán az identitás keresés egyféle öngyilkosságra való felkészülés lenne? Itt egyelőre nem készülünk csoportos öngyilkosságra, bár természetesen a közeg adja magát erre is, de mégis az alkotói folyamat a meghatározó. Egyelőre. Másik történet, másik identitás keresés Houellebecq Szerotonin című könyvében a főhős, a kulcsfigura identitásváltás után határidőnaplót nyit, hogy beoszthassa napra készen a maradék pénzét, hogy ne kelljen senkire ráhagynia azt. Amíg tart a pénz, addig kénytelen életben maradni. A történetből való diszkvalifikálása a cél, a társadalomból való nyomtalan eltűnés.

Mi is alakítjuk a történetet, centralizáció nélküli kis csoportok, melyeknek végcélja szintén egyféle identitáskeresés, melytől az önmegsemmisítés egyelőre távol áll, de soha nincs kizárva ez a lehetőség. A két történet nagyon hasonló, mármint a szárhegyi és a MAMŰ-s, mindkettő őstagokkal, őstörténet írókkal kezdődött, mondhatnám zártkörű társasággal. Az egyik Marosvásárhelyen indult, a másik a mai napig Szárhegyen működik. Vásárhelyről a tagok kitelepülésével a gócpont Budapestre került, ahol egy idő után rádöbbentek, hogy a zártkört érdemes nyitni, mivel a társaság tagjai szakmailag annyira heterogének, hogy a kezdeti avantgárd szellemiség, ami még Vásárhelyen működött, az itt már devalválódott. Nyitni kellett. Így kerültek friss tagok a csapatba és évente ezt a hagyományt folytatják is. Kortárs művészeti csoport, mely természetesen baráti alapokon működik. Szárhegyen a nyitás ugyanígy működött, az ún. dekadensebb vonalakat felváltotta a kortárs párbeszéd. Ebben a párbeszédben MAMŰ tagok is benne voltak, de intézményesen csak három éve működik a közös projekt. Harmadik kiállítás, néhány szereplő ugyan ismétlődik, de általában rotációban az egész aktív tagság jelen van, lesz. A határidőnapló a két kulcsfiguránál van, Ferencz Zoltánnál Szárhegy részéről, Zakariás Istvánnál a MAMŰ részéről. Rajtuk, illetve rajtunk múlik, hogy ezt a naplót mivel töltjük fel. Kérem lazítsanak, engedjék el magukat, félelemre semmi ok, tekintsék meg a kiállítást.

Pető Hunor

//